Les construccions de pedra seca
Les Construccions de pedra seca passen a formar part de la Llista de Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat de la UNESCO i això ens fa feliços.
Seria estrany passejar per les Garrigues i no trobar una construcció de pedra seca, tan estrany com comprar una peça de roba al Decathlon i veure que no va amb un llibret amb instruccions sobre com rentar la roba en format etiqueta.
Al llarg del temps hem organitzat diversos esdeveniments per les Garrigues, començant per les ja llunyanes FootPatrols als Bessons de Juneda, a Fulleda i l’Albi. Més recentment amb les dues edicions de la Marxa Heroica també a Fulleda i podem afirmar que les construccions de pedra seca “molen” molt i no ens fa gens estrany que la UNESCO pensi el mateix :)
Hem vist aljubs, pous de gel, marges baixos, marges alts, marges amb escales, forns de pa, cabanes de volta, pous d’aigua, forns de calç, aixoplucs, abeuradors, etc, etc … Tot construït amb la singularitat i la delicadesa de la pedra seca. Diem delicadesa perquè també hem vist moltes construccions malmeses o en mal estat i amb molta necessitat d’una mica de TLC (tender, loving, care).
Tot esperant poder jubilar-nos al costat d’una cabana de volta, us esperem a la 5a Marxa de la Boira on hi trobarem construccions de pedra seca, un bon grapat d’elles, perquè farem exercici per les Garrigues, en concret pels termes municipals de la Granadella i Bellaguarda, els epicentres de l’oli d’oliva verge extra, de la pedra seca i la gent com cal.